Mjorååsatteee

Helluu!

Idag har jag jobbat, stått i Repan, mycket nytt att lära sig och det är superkul! 4 toasters!
Men det är lite så när man "byter" avdelning på jobbet att man känner sig lite som en nyanställd och som att man inte hittar riktigt och man är lite ivägen och måste liksom börja om. Kollegorna måste visa en vad man ska göra och hur man ska göra saker, vilket är något jag inte är riktigt har van vid. I restaurangen har jag full koll på vad jag gör och vad som ska/behövs göras. Skulle nästan kunna jobba i sömnen om det inte handlade om att man skulle ta hand om gäster... Inte så trevligt med en servitris som går runt och snarkar och mumlar för sig själv kanske ;)   Men jag är bombsäker på att det kommer bli jättebra när jag lärt mig allt sen! Jag trivs bra både i repan och restaurangen och tycker att det är kul att de ger mig en chans att få göra båda!

Men jag hörde en Kvinna säga en sak idag som jag blev lite fundersam över: Servicemindade människor ska alltid utgå från och tänka att kunden ALLTID har RÄTT.      
Personligen håller jag inte med, jag tycker att det helt beoror på hur situationen ser ut! Har jag rätt så har jag, vet jag vad jag pratar om så gör jag. Min lärare sa till mig på gymnasiet ( Gick Hotell Hotell ) : En sak ska ni lära er redan nu : Gästen har INTE alltid rätt, det är ett felaktigt talesätt som allt för många försöker utnyttja!
Och ärligt talat så har jag samma filosofi, tycker jag att en gäst har fått i sig för mkt och denna nekar till detta så är det faktiskt i slutändan JAG som jobbar som bestämmer om de är nog eller inte för gästen även om denna kanske inte håller med mig. Så enligt mig beror det på situation! 
Men enligt denna kvinna som jag antar letade personal till ngt vad det lät som (ja jag tjuvlyssnade lite) Så skulle jag då inte passa till jobbet, och jag är Enligt henne INTE serviceminded. Fast jag själv ser mig som en väldigt serviceminded person som gör nästan Allt för att MINA gäster ska ha en sån bra och trevlig upplevelse på restaurangen där jag jobbar. Hmm.. ja alla är vi olika och det märks!

I morgon är det jobb igen på kvällen börjar 17:00! Ska bli skoj! Men tyvärr missar jag hockey'n Det är DERBY! HH Vs Trångsunds if! Men vad gör man inte för att få ihop timmar och pengar! Min högsta önskan just nu är ju att få fast jobb, men det känns ibland som att hur mkt man än kämpar och vill så händer det inte. Jag har ju ärligt talat letat runt efter andra jobb, men det är svårt utan körkort, vidareutbildning och allt jag kan är egentligen serviceyrket. Jag är egentligen bara bra på människor och djur iofs men de kan man inte tjäna pengar på ;) Jag är visst allmänbildad och så men det kommer man inte långt på. HUR ska man som ungdom i detta land kunna ta sig ut i arbetslivet och kunna tjäna de stora pengarna och starta eget, utan att egentligen ha chansen att göra det då man inte får fast jobb eller något jobb alls så man kan ta lån?

Det blev mycket jobbprat i detta inlägg men det får ni stå ut med :D

Play safe Readers!

Kommentarer
Postat av: Dano

Starta eget kan du göra.... bara att snacka med arbetsförmedlingen så kan de kan hjälpa dig. Förut så fanns det att man fick gå en kurs där man fick lära sig allt som behövdes för att kirra en egen firma och så...



Spana in hemsidan som jag postar med i detta inlägg....



Angående kunden alltid har rätt, är som du skriver ett uttryck som egentligen inte betyder något. Däremot ska man ha ömsesidig respekt för varandra, vilket många "gäster" inte har. Hon som du skrev om hade verkligen inte den egenskapen.



Sist men inte minst så undrar jag vad f*n "Repan" är ? :-)



Kämpa på !



Kram



Ps. hälsa maken å katterna :-)

Postat av: Izze

Jo det är sant, men sen måste man ju ha kapital för att gå runt och ha råd med dyrlokalhyra osv.



Repan = Receptionen



Jodå den damen kan inte haft mycket koll alltså. Tur att hon inte var en gäst då ;)



Respekt är ett stort ord och ett stort ämne och för att man med glädje ska visa respekt krävs det att man själv blir behandlad med det från den andra parten. Detta är tydligen en svår sak att göra kommer skriva ett inlägg om detta senare! :)



Katterna och maken hälsar tillbaka! :)

2011-01-14 @ 10:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0