Foppa: Hockey eller Toffla?

Som de flesta vet så har Peter "Foppa" Forsberg hållit en presskonferens där han meddelar att han har spelat sin sista match. Han hade avgivit ett löfte till sin tjej att han inte skulle spela mer om han inte kan "försvara" sig på isen. Och  nu har hans fot pajat för gott.
Tänkte ge er lite info om Foppa innan jag ger mina ord på det hela.

Namn: Peter Mattias Forsberg, aka. Foppa
Född: 20 Juli 1973
Position : Center
Vinster : två OS-guld (1994 och 2006)
två VM-guld (1992 och 1998)
två Stanley Cup (1996 och 2001)
Han har även vunnit flera individuella utmärkelser som till exempel Guldpucken (1993 och 1994) som Elitseriens bästa spelare, Calder Trophy (1995) som bästa nykomling i NHL och Hart Trophy (2003) som NHL:s mest värdefulla spelare.
Vann dessutom NHL:s poängliga och dessutom plus/minus-ligan. Forsberg belönades sålunda med poängligetrofén Art Ross Trophy men också Hart Memorial Trophy som går till ligans mest värdefulle spelare

Skador: axeln har hoppat ur led vid ett flertal tillfällen, en fotskada höll honom borta från OS i Salt Lake City, han har drabbats av flertalet hjärnskakningar och under slutspelet våren 2001 sprack hans mjälte i en match mot Los Angeles Kings. Säsongen efter tog han en paus från hockeyn.
Båtbensskada i januari 05.
Modo missade sitt slutspel för andra säsongen i rad. Efter den avgörande förlustmatchen erkände Peter Forsberg att det kan ha varit hans sista ishockeymatch någonsin.
Hittade ingen statistik på exact hur många comebacks Foppa har gjort med det är ett ganska högt antal.
Nu till mina åsikter om Foppa!


Tycker jag att Foppa är en ikon? Ja!
Tycker jag att Foppa är en otrolig spelare och att han åstakommit mycket? Ja!
Tycker jag att Foppa är en förebild för unga svenska hockeyspelare`? både ja och nej.

Efter att ha svarat mina egna frågeställningar ska jag ge er lite förklaringar. jag anser att Foppa är en av de bästa Svenska spelarna som funnits genom tididerna. Men jag har på ett sätt tappat mycket respekt och medlidande för karln, efter att ha haft så mycket skador och så mycket problem med sin fot. Och klivit av och på isen så många gånger så blir jag galen. Ibland måste man erkänna sig besegrad av sig själv, han orkar inte mer helt enkel och då får man ta det för det  det är. Foppa har åstakommit det mesta unga spelare drömmer om, vunnit OS, VM och spelat i NHL! Han har Toppat poänglistor världen över och vart solklar 1a när det kommer till utvisningsminuter. Så vad mer är det han vill göra?

Jag förstår att han har kärlek till ishockeyn. men bli tränare, gör något annat, för spela kan du ju inte längre. Hitta andra sätt att fortsätta med det man älskar.

Jag gämförde nyss Foppa med ett trasigt tåg, Min vän Mångot sa att om jag skriver det eller säger det högt så kommer folk nog att hoppa på mig, sååå tänkte jag skulle skriva den här.
Foppa kan gämföras med ett trasigt tåg som sl tvingar ut i trafik, de snabfixar det, tror att det ska hålla, och så blir det växelfel igen. Och igen men tåget vill inte in i ngn vänthall eller bli stående. Så det åker, tar med sig massa passagerare som sedan blir besvikna och får kliva av tåget igen. Och tåget tas ur trafik, efter ett tag är tåget igång igen i hopp om att det funkar, men växelfelet finns kvar och snart ger det sig tillkänna och mer folk blir besvikna.
Det är så det käns med Foppa, Yes nu spelar han, och så nej de funka inte han e skadad.Oooh Comeback... eller nehe.. Ja comeback igen! Han spelar ett tag folk blir taggade och så e han skadad igen och folk blir besvikna!
Han borde gjort som Sundin och slutat när han låg på TOPP, då hade min respekt och medkänsla för Foppa vart något mycket mer än det är idag.

 Men jag blev ändå rörd när jag hörde hans svar på frågorna på presskonferansen  och tänker citera honom som avslut!
"Jag klev in på rinken, Gav jag allt jag har, och jag bryr mig egentligen inte om folk tycker att jag var bra nog eller om jag var bra den matchen, men jag klev av rinken och sa till mitt lag: Vi gav allt!"
Och det är egentligen vad Hockey handlar om: Att ge allt man har, LAGANDA och kärlek!


Njut av att vara ledig nu, ta på dig tofflorna och gå ut och gå!





Play Safe Readers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0